Spinoza a zen


01-06-2012 18:24 - Zdroj: kojot.name
motto: Žák: „Je i poučený člověk v moci příčiny a následku?“ Hjakudžó: „Nezastírá si souvislosti příčin a následků.“ Baruch Spinoza je bezpochyby jednou z nejuhrančivějších postav v dějinách filosofie a současně postavou, jež, zřejmě nejen ve mně, vyvolává určité rozporuplné pocity, neboť si musím stále znovu klást otázku, zda je jeho filosofování spíše lékem, jenž – a to přiznaně (a tudíž je možné jeho dílo hodnotit z této perspektivy) – nabízí lidem k vyrovnání se se světem, a nakolik je spíše jedem, který filosof vypotil ve své učené osamělosti. Pravdou však je, že každý pořádný lék je současně i jedem – záleží na správném dávkování. Nutno říci, že pokud toužím po filosofickém rozpoložení toho druhu, který chce navodit i Spinoza, tedy po moci nad afekty, sahám raději po Senekovi či Marku Aureliovi, ale tím nechci říci, že bych je považoval za lepší, jen se snadněji čtou a pokud hledám filosofické farmakon, užiji lék, který se snadněji polyká. Nicméně, na rozdíl od stoiků, otevírá Spinoza téma, jež pokládám za velmi zajímavé z hlediska, řekněme, praktické mystiky – téma dosahovaní unio mystica prostřednictvím filosofického, spekulativního myšlení. Tak, jako ostatní racionalističtí filosofové Parmenidem počínaje, vychází i Spinoza z rozlišení na doxa a epistémé, přičemž první druh poznání je poznání empirické a má jen podřadný význam, je nahodilé a nemůže z něj vzniknout poznání nutné, druhý typ poznání je poznání rozumové, z obecných pojmů a adekvátních idejí. Třetím, vrcholným, druhem poznání je intuitivní vhled, přímé zření esence věcí vedoucí k pochopení Boha. Snaha a žádost (protože je to zjevně uspokojující a prožití hodná zkušenost) poznávat věci tímto třetím druhem poznání přitom nemůže vycházet ... - Pokračovat...
addthis





Poslední příspěvky z blogu:
kojot.name



Zašlete svůj blog
Požadavky na Blog
Ochrana osobních údajů
Kontakty

This site uses Thumbshots previews